1. A világ első parfümje magyar voltA világ első alkoholban oldott illatkoncentrátumát – amelyet egyébként máig után lehet keverni – hívják a magyar királyné vizének vagy csak egyszerűen magyar királyvíznek. Az 1300-as évek végén élt egy magyar királyné, Erzsébet, aki imádta a citrusos, könnyed illatokat.
2. Tévút a kávé szagolgatása parfümválasztás közbenA kávé rendkívül erős, illatos molekulákból áll, ami egy pillantás alatt kiüti az orrunk szaglósejtjeit. Egyrészt a kávé előtti illatokat teljesen elfelejtjük, másrészt ezután mindenféle parfümöt illatosnak érzünk, ezért már nem tudunk objektíven ítélni az egyes illatokról. Ha több illatot is szeretnénk kipróbálni, akkor inkább tartsuk be a parfümpróba aranyszabályait.
3. A parfümpróba titka a türelemAz igazi parfüm megtalálásához leginkább türelem és idő kell, ha például a reptéren várakozunk, akkor bőségesen van idő parfümválasztásra. Egyrészt a teszter papíroknál is várni kell a szagolással legalább fél percig, amíg elpárolog az alkohol. Fontos az is, hogy a papírcsíkokat ne érintsük az orrunkhoz, mert rátapadhatnak az illatmolekulák. Ha így válogatjuk az illatokat, akkor 20-25 illatot is meg tudunk szagolni egyszerre, egymás után. Döntés előtt mindenképpen érdemes kivárni azt is, hogy a parfüm elsődleges, azaz fej illata után a bőrünkön megjelenjen a szív illat.
4. A parfümválasztás szempontjaiA parfümőr többféle szempontot vesz figyelembe, amikor valakinek egy illatot keres egy széles kínálatból. Egyrészt az adott személy ízlését, ez nagyrészt kitűnik az illatok próbálgatása során a metakommunikációból. Másrészt azt az alkalmat, amire az adott ügyfél a parfümöt keresi. Hiszen teljesen más ajánlható egy esti bulihoz, mint a munkába vagy sportoláshoz. Pont emiatt léteznek olyan márkák, amelyek ugyanannak az illatnak többféle verzióját is megjelentetik különböző funkciókra szabva.
Minden embernek a saját illata egy biometrikus azonosító, azaz nem létezik két teljesen egyforma ember. A parfümőr pontosan azt figyeli, hogy a kiválasztott illat mennyire simul egybe az adott vásárló bőrének saját illatával, hiszen ez határozza meg, hogy a többi embernek mennyire fog tetszeni az az adott illat valakin. Ha jól választunk parfümöt, akkor az egy veszélyes fegyver is lehet, lehengerel, elrejt, elbújhatunk mögé, de befolyásolhatunk is másokat a döntéseikben.
5. Egy parfüm így válik veszélyes fegyverré
6. Zárt világ a parfümőrök világaA világon több ezer parfümmárka és változat létezik, de ezeknek nincs mindegyiknek saját parfümőrje.
7. A konyaktól a kóláigA nagy designer márkák mellett léteznek olyan kis művészi , úgynevezett niche márkák is, amelyek sokkal bátrabban használják az összetevőket. Ezeket általában a tulajdonosok nem viszik be a hagyományos értelemben vett kiskereskedelembe, csak kiemelt helyeken lehet megvásárolni, például a reptéri Heinemann Duty Free üzletben is találhatunk ilyen kincseket. Erre jó példa Kilian Hennessy, aki a híres azonos nevű konyakot feltaláló család legifjabb sarja. Ő egy olyan művészi márka megalkotója, amely úgynevezett genderless illatokat gyárt, amelyeket nemtől függetlenül bárki használhat. 2018-ban került bemutatásra a „My kind of Love” kollekciója, melynek illatai valódi újdonságot és divatot teremtettek.
8. A parfüm tartóssága nem függ a töménységtőlA parfümök között a legkönnyedebb variánsok az „eau de toilette”-ek, amelyek vízzel és alkohollal vannak hígítva, ennél már jóval intenzívebbek az „eau de parfum”-ök és a legkoncentráltabb verziókra csak egyszerűen „parfum” van írva jelölésként. De egy parfüm tartóssága, azaz, hogy mennyi ideig érezhető a bőrünkön, nem a töménységtől függ, hanem a benne lévő illatmolekuláktól. Ha az eredeti illat sok olyan molekulát tartalmaz, amelyek jól tapadnak a bőrön, akkor a parfüm sokáig érezhető lesz függetlenül a kategóriájától.
9. Edina a virágos, gyümölcsös illatokat kedveli, míg Csutinak a stabilitást és erőt sugárzó illatok tetszenek jobbanA parfümtanácsadás helyszínét a SkyCourtban található Heinemann Duty Free biztosította, ahol naponta félezer parfüm lel gazdára. Találhatóak a választékban olyan különlegességek, mint például egyedi, csak reptéren kapható illatok, a 200 ml-es XXL kiszerelések, illat stickek, speciális csomagolású parfümök, vagy a most oly népszerű genderless és niche változatok. – A beszélgetés során kiderült, hogy Edina és Csuti egyáltalán nem nyitott a karakteres, oud illatokra – mint például az agarfa – amely nagyon népszerű az arab uralkodók körében. Edina főként a virágos, gyümölcsös illatokat kedveli, míg Csutinak a citrusos, fa alappal rendelkező változatok jönnek be leginkább, amelyek a férfiasságot és a stabilitást jelképezik. Szabó-Kulcsár Edina és Szabó András, Csuti parfümtanácsadásáról egy videó is készült, amelyet márciusban láthatunk a Budapest Airport közösségi csatornáin.
Hogyan találd meg a számodra legmegfelelőbb parfümöt!
- Rendszeresen megmutatnád írásaidat ebben a témában nagyközönség előtt? Küldj nekünk egy mintát és elérhetőséget. Kapcsolat
- Online hirdetnél, de nem tudod hol és hogyan? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és küld el weboldaladat! Médiaajánlat