Manapság egyre többször találkozunk különféle rövidítésekkel, pl. SNI (sajátos nevelési igényű), BTM (beilleszkedési, tanulási és magatartási problémák), ADHD (hiperaktivitás), ami gyermekek szakértői véleményében szerepel.
Amellett, hogy egy ilyen gyermek nevelése kihívást jelent a szülők számára, néha sokkal több problémát és fejtörést okoz a családoknak a környezet reakciója, a kirekesztés, a megfelelő óvoda/iskola, nyári szünetben, pedig a megfelelő tábor kiválasztása.
Kevés olyan hely van, ahol szeretettel és elfogadással várják Őket, pedig anélkül beilleszkedésük és fejlesztésük is kétséges lehet.
Ezek a gyerekek fejleszthetők, taníthatók, és minél korábban történik ez meg, annál jobb eredményeket érhetnek el náluk. Amennyiben nem skatulyázzák be őket a „rossz” gyerek, reménytelen kategóriába, akkor képesek kibontakoztatni másságuk pozitív oldalát, ami sokszor valamilyen kimagasló tehetségben is megmutatkozhat.
Általánosságban is elmondható, hogy minden gyermek fejlődésében segítséget nyújthat, ha úgy tudunk rájuk tekinteni, hogy valamiben tehetséges lehet. Ugyanez igaz az SNI gyermekre is, de mivel ők jelentős hátrányban vannak, ezért kisebb eséllyel tudják megmutatni a bennük lévő talentumot. Sokkal egyszerűbb lenne a helyzet, ha igyekeznénk pozitív tulajdonságukat meglátni, erre építkeznénk, ahelyett hogy eleve ferde szemmel nézünk rájuk.
Ide kívánkozik az oly sokszor, és sok helyzetben idézett mondat a Micimackóból: „Jól csak a szívével lát az ember.” Érdemes kipróbálni saját életünkben is egyszer, hogy a számunkra problémát okozó, általunk kritizált ember hogyan változik, ha mi megváltoztatjuk a hozzá állásunkat.
Egy átlagos gyermek is attól lesz sikeres, ha érzi a feltétel nélküli szeretetünket elfogadásunkat. Ha nem azt nézzük, mit és hogyan „javíthatnánk” meg rajtuk, hanem ha észrevesszük a legapróbb pozitívumot is bennük, és azt is elfogadjuk, ha nem mindig sikerül minden úgy, ahogy szerintünk kellene, hogy sikerüljön.
A dicsérettől erősödik önbizalmuk és kezdenek egyre jobban hinni abban, hogy igen, ezt Ők meg tudják csinálni, és még annál is többre képesek. Ez az igazi motiváció.
A „problémás” gyermekek is meg tudják tanulni, hogy úgy tökéletesek, ahogy vannak, megtanulják azt, hogy nem kell máshoz hasonlítaniuk, hiszen ha úgy tennének, akkor elvesztenék saját belső értékeiket, saját egyéniségüket. Egyszerű példa, de elgondolkodtató: egy alma az alma, és sosem várjuk el tőle, hogy körte íze, formája legyen. Mindkettőnek megvan a jellegzetessége, az egyedisége, pedig mindkettő gyümölcs.
Kevesen tudják azt is, hogy a másságukkal küzdő gyermekeknek mekkora törést jelent, amikor szakvéleményt kapnak saját adottságukról, és ezzel azonnal megbélyegzettnek érzik magukat. Gondoljunk csak bele, hogy mi felnőttek is mennyire rosszul érezzük magunkat, ha kritizálnak bennünket, ha nem értékelik a munkánkat, erőfeszítésünket, amikor nem az adottságunknak megfelelő feladatot végzünk. Küzdünk, képességeinkhez mérten a legjobbat nyújtjuk, de a kollégánk más irányú adottságai miatt, mégis jobban végzi el az adott feladatot. Belül tudjuk, hogy a lehető legtöbbet adtuk magunkból, de a kritika miatt mégis úgy érezzük, nullák vagyunk. Egy gyermek is így működik, és ezek közül nem kivételek a problémás gyermekek sem.
Egy autista, egy hiperaktív vagy egy SNI-s gyermek is tökéletes, csak más, mint az átlag, másfajta hozzáállást igényel környezete részéről. Ha ismerjük, mi ez a másság, akkor kezelni is tudjuk Őket. De nagyon fontos, és talán a legfontosabb, hogy szeretettel közelítsünk feléjük. Nagyon érzékenyek, érzik azt is, ha valaki ellenséges érzelmeket táplál irántuk, így az ő reakciójuk is ennek megfelelő lesz.
Mivel közeledik a nyári szünet, egyre több érintett családban felmerül a nyári program kérdése. Hol találok olyan tábort a gyereknek, ahol jól érzi magát, de közben esetleg még fejlődik is, és anyagilag is megengedhetjük magunknak?
Ma már szerencsére, több olyan táborral is találkozhatunk, amely igyekszik segítséget nyújtani a szülőknek abban, hogy a gyermekeknek hasznos időtöltést biztosítsanak, ez valamelyest könnyíti a helyzetet. A speciális tábor sosem a kirekesztésről szól, hiszen a legtöbbször „egészséges” társaikkal együtt töltik az időt, így mindkét oldal megtanulja tolerálni, elfogadni a másik embert.
A gyermekek a szabadidejükben, kötetlenebb módon, csoportos, kreatív foglalkozásokon keresztül fejlődhetnek, önbizalmuk növekedik, és örömmel tölti el Őket a megélt siker. Fejlődik a feladatmegoldó képességük, kézügyességük is.
Érdemes azonban arra figyelni, hogy gyermekünk egyéniségéhez milyen típusú tábor illik a legjobban. Ahogy már írtam ezeknek a gyermekeknek a fejlődéséhez elengedhetetlen, hogy sikereket érjenek el, hogy megtapasztalják az akadályok leküzdésének élményét. A legapróbb sikerek olyanok, mint a mesehős tarisznyájában az útravaló/ hamuban sült pogácsa, amikor elindul az ismeretlenbe.
A mese világa tele van ugyan próbatételekkel, de ezek a próbák mindig csodákhoz vezetnek. Ebből kiindulva alakult meg a Varázstábor, ami kimondottan problémás gyermekeket vár. A részt vevő gyermekek minden nap egy új mesével ismerkednek, a napi feladatok, játékok e köré épülnek fel. Ennek segítségével tapasztalhatják meg, hogy nincs olyan akadály, amit ne lehetne leküzdeni, csak hinni kell saját magukban.
A Varázstábor egy olyan mesevilágot kelt életre, ahol a varázslat a támogató szeretet, ami segít abban, hogy minden próbatétel valódi csodával végződjön!
Dudás Mária
gyermek asztrológus, nevelési tanácsadó
06/30-4515002
- Rendszeresen megmutatnád írásaidat ebben a témában nagyközönség előtt? Küldj nekünk egy mintát és elérhetőséget. Kapcsolat
- Online hirdetnél, de nem tudod hol és hogyan? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és küld el weboldaladat! Médiaajánlat