18

Figyelem! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretné, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használjon szűrőprogramot!

Még nem vagyok 18 éves

Melyik játék, hány éves kortól ajánlott? – Nyerési és vesztési arányok! – Játék mindennek az alapja!

Megosztás
Kicsi lélek

Minden szülő szeretné a lehető legjobb játékot kiválasztani gyermekének. Lehetőleg olyat, ami fejleszti kézügyességet, kommunikációs képességét, látását, kombinatorikáját, és a gyermek korának éppen megfelelő. Több tényezővel is elronthatjuk a játék pozitív élményét, hiszen, ha nem a korának megfelelő játékot választunk, akkor, az vagy túl unalmas lesz, vagy nem lesz képes játszani vele, mert a fejlettségi szintje még kevés hozzá. A játék vásárlásánál nem lehet azt az elvet követni, mint például ruha esetében, hogy „majd belenő” a gyerek.


Minden szülő szeretné a lehető legjobb játékot kiválasztani gyermekének.

Lehetőleg olyat, ami fejleszti kézügyességet, kommunikációs képességét, látását, kombinatorikáját, és a gyermek korának éppen megfelelő.

Több tényezővel is elronthatjuk a játék pozitív élményét, hiszen, ha nem a korának megfelelő játékot választunk, akkor, az vagy túl unalmas lesz, vagy nem lesz képes játszani vele, mert a fejlettségi szintje még kevés hozzá. A játék vásárlásánál nem lehet azt az elvet követni, mint például ruha esetében, hogy „majd belenő” a gyerek.

Van, hogy egy játéknál a korosztályokat nem feltétlenül megfelelően sorolják be, ill. a besorolás megfelelő, de más módot is kitalálva az adott játékra, ez a korosztályos besorolás módosulhat.

Mindkettőre nézzünk egy példát

1.

Boribon autózik

Társasjáték 3-6 éves korú gyerekek számára - ez áll a dobozon, de a játék felfedezésekor és sokadik játszásra is kiderült, hogy ez a fajta játékszabály egy gyengébb 3 éves gyerektől a kb. 4,5 éves korú gyermekeket köti le maximum.

A játék során egy igen rövid pályaszakaszon kell végighaladni a gyerekeknek úgy, hogy minden 2. vagy 3., sötéttel megjelölt mezőre lépve felborulnak a bábuikkal, és csak akkor mehetnek tovább, ha a pörgettyűvel (ez a dobókocka itteni megfelelője: például +1, +2, -1, „segítség kártya” megszerzése, stb. pörgetési lehetőségekkel) „segítség kártyára”pörgetnek, mert ilyenkor választhatnak a 3, egyébként teljesen azonos „tudású” segítő közül egyet. Ha egy ilyen „segítő”-vel rendelkezik az adott játékos, akkor felállhat és továbbmehet. Aki előbb ér be, az nyer. Ennyi. Pont.

Többen, egészen pontosan több 4-5 éves gyermekkel rendelkező család is kipróbálta, és sajnos igaz mindnyájunknál, hogy a 4,5-5 éves gyereket két-három játszma erejéig leköti, de hamar ráun, vontatottnak érzi. Számukra ez már nem nagy kihívás, ellenben a 3-4 évesek valóban élvezik.

Ennek okán a játék valódi korosztályos besorolása: 3-(max.)5 évre tehető.

2.

Dobble

Dobble, amit a gyártó 6 éves kortól ajánl, de annyira sokoldalú játék, hogy már 3 évesek kedvence is lehet, és általában lesz is. Természetesen, még akkor nem a gyártó által meghatározott 5 különböző szabály szerint, bár azok szerint is a 4,5-5 évesek kőkemény csatákat vívnak, és simán lekörözik még akár a felnőtteket is.

De mi is ez a játék?

Ez egy azonosság megfigyelő reflex kártyajáték.

Az 1. szabály (legyen ez az alap, a játékmegismertető, játékfelfedező szabály): Adj játékosonként egy koronglapot lefordítva, melyen majd 8 különböző ábrát találsz (tárgy, élőlény, növény, égi jelenség, stb.), majd a többi koronglapot, képpel felfelé, helyezd egy pakliba úgy, hogy mindenki lássa, és elérje!

Megfordítjátok a korongjaitokat, és elindul a fergeteges-pörgős játszma a minél több korong megszerzéséért. Akkor kaphatod meg a pakli tetején levő korongot, és válhat az ezáltal a saját paklid első (felső) kártyájává, ha megnevezed azt az 1, azaz egy dolgot (ábrát), ami megegyezik a fő paklin és a saját lapodon (majdan kialakuló paklid legfelső lapján). Ennek a dolognak a nevét kell bekiáltanod. Aki előbb rikkantotta el magát, és persze helyesen nevezte meg az egyező ábrát, az viszi a lapot és lesz az új, felső lapja, amit a fő pakli új felső lapjával újból össze kell vetnie VILLÁMGYORSAN.

Erre a villámgyorsaságra még, ismétlem MÉG nem képes egy 3 éves, de arra briliáns játék, hogy egyéni játékban játsszon megfigyelős, azonosság kereső játékot a következő módon.

Tegyük elé a teljes paklit képpel felfelé, majd vegyünk ki belőle egy lapot, az lesz az Övé.

Ezek után mondjuk meg Neki, hogy szerezze meg a pakli összes lapját magának úgy, hogy keresse meg a saját lapja és a fő pakli felső lapja között az egyezőt, és mondja meg, hogy mi az. Ha ügyesen eltalálta, akkor megnyerte azt a lapot, leveheti azt a fő pakli tetejéről és rárakhatja a saját lapjára, így innentől most az lesz az a lap, amit majd össze kell mérni a fő pakli felső lapjával. És így tovább.

Az első 3-4 játéknál érdemes odaülni mellé, és megerősíteni abban, ha megtalálta a megoldást, hogy „milyen ügyes”, „micsoda sasszem”, „aztaa!!”, stb., mert ezzel olyan „gellert” kap a gyerek, ami, mint valami adrenalin hajtja majd tovább, hogy minél több elismerést, dicséretet zsákoljon be az imádott szülőtől, nagyszülőtől, pedagógustól.

Innen nincs megállás !

Most már akár a vasárnapi ebédet is meg lehet főzni a gyerkőc mellett, mert néhány partit egymaga, a konyhaasztalnál ülve lenyom, és bekaszálja tőlünk az elismeréseket.

Rendkívül jól fejleszti a gyermek FIGYELMÉT, megfigyelőképességét, látását, türelmét. Hiperaktív, figyelemzavaros gyerekek számára kihagyhatatlan játék! És már 3 éves kortól!

Miután pedig több ilyen egyszemélyes játék után ráállt a gyermek szeme a különféle ábrákra, azok nagyságbeli eltérésétől függetlenül is (mert ez az, ami nehéz!), valamint megtanulta az ábrák nevét, már jöhet a kihívás, a játék valódi szintjére, első szabályára lépés: versenyezni valakivel a több kártya megszerzéséért.

Ne csodálkozzunk, ha 3-4 éves gyerekünk laposra ver egy idő után. És az sem véletlen, hogy ezt a játékot 99 éves korig ajánlják. Megunhatatlan!

Hagyjuk-e nyerni vagy sem?

A helyes válasz : Igen és nem!

Miért?

Hogyan kivitelezhető ez?

Miért érdemes új játék esetén nyerni hagyni a gyereket pár alkalommal?

Amennyiben már az első játék alkalmával nem lesz sikerélménye, úgy garantált, hogy elmegy a kedve tőle, és erről a szintről kimozdítani már nagyon nehéz lesz. Pedig lehetséges, hogy teljesen jó játékot adtunk a kezébe, csak nem volt ideje felfedezni azt.

Miért nem jó nyerni hagyni mindig a gyereket?

A gyerek hosszú távú fejlődését nem segítjük, ha nyerni hagyjuk, mert torz képet alkotunk számára saját készségeiről, képességeiről.

Addig talán nem is feltétlenül lesz gond, amíg a gyerek csak velünk játszik, de mi van akkor, ha átjönnek a barátok, és szembesül a valósággal.

Ez rombolja önbizalmát, hiszen a versenyszellem a gyerekekben nagyon erős. Ráadásul nem fogja érteni gyermekünk, miért sikerült Anyával és Apával mindig nyernie, míg másokkal szemben csak veszít. Ekkor mit válaszolnánk neki?

Ez teljesen logikus.

 

A nyerni és veszíteni hatásai gyermekünk szellemi fejlődésére

Vesztesek és nyertesek minden szituációból kikerülnek, hiszen egész életünk erről szól, már gyerekkortól felnőtt éveinken át.

Nem lehet mindig, minden szituációból nyertesen kikerülni, és, ha jobban belegondolunk, akkor felnőttek esetében érdekes tapasztalásaink lehet ilyen helyzetekben.

Felnőtt nyertesek és vesztesek reakciói

Van, aki dühöng, van, aki beletörődik, teljesen elmegy a kedve tőle, és van, akit éppen ez motivál, hogy az elkövetkezendőkben jobban teljesítsen.

Talán azzal mindenki egyetért, hogy a motiváltság a legjobb kimeneteli lehetőség. Minden szülő azt szeretné, ha gyermeke, amikor veszített, nem dühöng, nem törődik bele, hanem extra akaraterővel fut neki a következő lehetőségnek. Meg akarja érteni, miért nem sikerült nyernie.

De ez nem mindenkinek adatik meg, hiszen nem vagyunk egyformák.

Hogyan alakul ki ez a viselkedésminta?

A játék nagyon fontos részét képezi fejlődésünknek, nem véletlen, hogy felnőttek között is vannak, akik kifejezetten szeretnek akár társasjátékozni, vagy logikai feladatokat megoldani. Ennek azonban van egy alapja, mondhatjuk úgy is, hogy megalapozási szakasza, és természetesen a genetika is szerepet játszik. A megalapozás gyermekkorunk pótolhatatlan játékélményében keresendő.

A játék azon túl, hogy élményt ad a gyermeknek, serkenti agyi tevékenységét, fejleszti kézügyességét, kommunikációs képességét, és ezáltal szellemileg is fejlődik. Agya folyamatosan különféle impulzusokat kap.

Ki gondolná, hogy egy játék ekkora súllyal esik latba, milyen felnőttek leszünk!

Az a gyerek, aki nem játszhat, vagy nem gazdagszik sikerélményekben, magába forduló, visszahúzódó lesz, és legyen szó bármilyen fejlesztésről, mivel az önbizalma sérül, nem fogja élvezni azokat a későbbiekben.

Ma pedig korunk egyik legnagyobb kihívása, hogy nyitott, érdeklődő személyiségeket neveljünk. Ezt megelőzni sokkal könnyebb, mint később orvosolni a bajt.

Minden szülőnek saját gyermeke a legtökéletesebb a világon, és ezzel semmi baj nincsen, hiszen ilyen az önzetlen szülői szeretet.

De minden gyereknek vannak fejlett és kevésbé fejlett képességei, készségei. És ezekkel nem árt tisztában lenni.

Amennyiben ezeket sikerült feltérképeznünk, úgy sokkal könnyebb lesz a megfelelő játékot kiválasztani. Segítségünkre lehetnek ismerőseink, akik már kipróbálták, és első kézből mondják el tapasztalataikat egy adott játékról. Sokszor kiderülhet, hogy a gyártó tévesen tüntette fel például az ajánlott élekor intervallumát.

Sok játék vagy kevesebb?

Biztosan találkoztunk már olyan gyerekszobával, ami tömve volt játékokkal, viszont a gyerek nem igazán játszott egyik játékával sem. Ez nem véletlen. A „bőség zavara”, és az időkorlát az, aminek ez a jelenség köszönhető. Nem tudja kiválasztani a sok játék közül, melyikkel játsszon, és nincs elég idő rá, hogy mindegyik játékot megismerje.

Tehát nem feltétlenül az a jó, ha teletömjük a gyerek szobáját játékokkal, és magára hagyjuk velük. A „kevesebb néha több” elvét követve, hatékonyan és fejlesztően, sikerélményekkel gazdagodva tölthetjük el együtt az időt.

Ugye, hogy nem is olyan egyszerű megfelelő játékot választani!

Fejlesztő Játékvilág - Hasznos tippek gyerekjátékokhoz

Fejlesztő Játékvilág - Boribon autózik

Fejlesztő Játékvilág - Dobble 


Megosztás


  • Rendszeresen megmutatnád írásaidat ebben a témában nagyközönség előtt? Küldj nekünk egy mintát és elérhetőséget. Kapcsolat

  • Online hirdetnél, de nem tudod hol és hogyan? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és küld el weboldaladat! Médiaajánlat

Kicsi lélek

Hirdetés




Hirdetés




Te leszel az első! Ezt még senki nem olvasta!

Iratkozz fel, hogy ezek a cikkek eljussanak hozzád!

Meglepetéssel készülünk neked ünnepek alkalmával!
További információk


Hirdetés

Hirdetés


Népszerű cikkek