18

Figyelem! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretné, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használjon szűrőprogramot!

Még nem vagyok 18 éves

Se vele, se nélküle! - Hogyan tanulhatja meg gyermekem a konfliktusok kezelését?

Megosztás
Kicsi lélek

Kevés dolog idegesíti jobban szülőként, és a hozzám járó családok felnőtt tagjainál is ezt látom, mint a gyerekek közötti konfliktus. Mint bizonyára sejthető, a magam részéről abban gondolkodom, miként lehet ezeket a viselkedéseket játékos formában feldolgozni, nem pedig abban, hogyan lehet egyszerűen megszüntetni őket. Két, három, vagy egy féltucatnyi gyerekkel ugyanúgy kapcsolatot építünk, erősítjük az önbizalmukat és megpróbáljuk szerethetővé tenni az egyébként általuk esetlegesen hőn utált játékot, vagy feladattípust.


Kevés dolog idegesíti jobban szülőként, és a hozzám járó családok felnőtt tagjainál is ezt látom, mint a gyerekek közötti konfliktus.

Mint bizonyára sejthető, a magam részéről abban gondolkodom, miként lehet ezeket a viselkedéseket játékos formában feldolgozni, nem pedig abban, hogyan lehet egyszerűen megszüntetni őket.

Két, három, vagy egy féltucatnyi gyerekkel ugyanúgy kapcsolatot építünk, erősítjük az önbizalmukat és megpróbáljuk szerethetővé tenni az egyébként általuk esetlegesen hőn utált játékot, vagy feladattípust.

Sokszor szembesülök azzal a dilemmával, hogy mikor lépjek be a helyzetbe, illetve mikor húzódjak vissza. Amikor egy gyerek kirekesztődött a játékból, mindenképpen be kell lépnem segíteni. Másrészről azonban, amikor a gyerekek tényleg képesek valamit maguk megoldani, ne akarjuk mi magunk megjavítani azt, ami el sem romlott.

Adjuk meg nekik az esélyt, és ehhez kiváló segítőtársunk lesz a kutya!

Ami engem illet, igyekszem megtalálni a kényes egyensúlyt a beavatkozás és a kívül maradás között, de ez néha korántsem olyan könnyű. Én abban hiszek, hogy a legnagyobb problémáknak elejét tudjuk venni anélkül, hogy teljesen magunkhoz ragadnánk az irányítást. Többször említettem már, hogy én a kutyás terápiás foglalkozásokon porondmester, vagy ha jobban tetszik, játékmester vagyok, a főszereplők a kutyák és a gyermekek. Felajánlhatok egy kis segítséget, egyfajta kezdőlökést, majd kissé hátravonulva megnézem, elegendő volt-e ennyi megsegítés, hogy a probléma többi részét már a gyerekek maguk oldják meg. Eleinte csak figyelem, hogy mi történik, majd szépen halkan elmondom nekik, hogy mit láttam. Ha ennél több segítségre van szükségük, megkérdezem tőlük, hogy szerintük, mi segítene nekik megoldani a problémát.

Sokszor az a megoldás és a tanulás alapja, hogy eleve kőbe vésett szabályokkal kezdek. „ Nem rángatjuk a kutyus fülét!”, „Ha nem tudjátok biztonságosan csinálni a feladatot, most abbahagyjuk!”- ilyenkor igyekszem csak az általános alapelveket kimondani, a részletek tisztázását rájuk hagyom.

Amikor megpróbálok ráhangolódni az adott gyermekcsoportra, sokszor azzal szembesülök, hogy mindannyian teljesen más hullámhosszon vannak. Ezek leggyakrabban a versenyeztető játékoknál jönnek ki. Versenyjátékokban arra van szükség, hogy teljes mellbedobással én is bevonódjak a játékba és gondoskodjak róla, hogy minden gyermeknek legalább részben teljesüljenek a játékkal kapcsolatos elvárásai. 

Természetesen, ahol több a gyerek, ott rögtön harc is van – egy póráz birtoklásáért, -Ééééénnnn leszek az elsőőőőő!!!’” –csatakiáltásokat, azt gondolom, senkinek sem kell bemutatnom. Ezekre a helyzetekre az egyik bevált reakcióm, hogy én magam lecsapok a pórázra és futok vele. Erre a két gyerek rögtön összefog ellenem, mint közös ellenség ellen. Ezt persze nem játszom el minden alaklommal, mert fontos, hogy gyakorolják, hogyan is tudnak egy ilyen konfliktushelyzetet kezelni. De az is egy megoldás szokott lenni, hogy ilyenkor a kutyus választ és „véletlenül” sem a civakodó felek közül fog játszótársat keresni maga mellé, hanem egy, a civakodásból tudatosan kimaradó gyermeket.

A felnőttnek nem azt kell elérnie, hogy mindig minden teljesen igazságosan történjen, hanem az a feladata, hogy az igazságtalan szituációkat kompenzálja. Amikor azt mondjuk, hogy senkit sem szabad kihagyni a játékból, sem pedig kiközösíteni, pontosan tudjuk, hogy ez ettől még időnként meg fog történni- -de akkor is fontos, hogy felmutassuk az ideális helyzetet. Az a fajta játék a legjobb, amihez bárki tud csatlakozni, ami áthidalja az életkori, társadalmi különbségeket. A kutyus egyik legmeghatározóbb tulajdonsága, hogy nála a kapcsolat sohasem hangulatfüggő és a feltétel nélküli elfogadás az alapja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ahhoz, hogy a gyerekek ki tudják alakítani a saját hatékony megoldásaikat, lényeges, hogy mellettük legyünk és bátorítsuk őket. Fontos, hogy lássák rajtunk, tényleg hiszünk benne, hogy képesek maguk kitalálni a megoldást. Azt tapasztaltam, hogy a gyerekek készségesen nekiállnak a megoldás keresésének, ha közben azt látják, hogy számíthatnak a támogatásunkra. A megoldás működőképesebb, a bocsánatkérés őszintébb, a kompromisszum mindenki számára elfogadhatóbb lesz így. Ehhez egy titkos megoldási stratégiám- ha előre tudom, hogy sok gyermek várható egy foglalkozásra-, hogy eleve 2 kutyussal érkezem, így a konfliktuskezelés alapból gördülékenyebben megoldható.

Lakos Judit

Szakvizsgázott gyógypedagógus, kutyás terápiás foglalkozásvezető

[email protected]

06204398249

Varázsmancsok

Kutyás terápia


Megosztás


  • Rendszeresen megmutatnád írásaidat ebben a témában nagyközönség előtt? Küldj nekünk egy mintát és elérhetőséget. Kapcsolat

  • Online hirdetnél, de nem tudod hol és hogyan? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és küld el weboldaladat! Médiaajánlat

Kicsi lélek

Hirdetés




Hirdetés




Te leszel az első! Ezt még senki nem olvasta!

Iratkozz fel, hogy ezek a cikkek eljussanak hozzád!

Meglepetéssel készülünk neked ünnepek alkalmával!
További információk


Hirdetés

Hirdetés


Népszerű cikkek