Ötletek az interAKTÍV meséléshez

A mese eredeti formájában is nagyon aktív élmény volt a mesemondó és a hallgatósága számára.

Mai kifejezésünkkel „interaktív”, ezt az élményt igyekszünk visszacsempészni, becsempészni az oktatási intézmények és családok mindennapi életébe.

Mégis, szülőként, tanárként hol is kezdhetnénk?
 

Mese otthon

Keressük elő emlékeink között mi volt az a történet, ami megfogott minket, ami megmozgatta a fantáziánkat. A szerencsések még azt is vissza tudják majd idézni, hogy a nekik mesélő felnőtt már hogy unta, amikor ezredjére kellett elmondani a „forró vizet a kopaszra” felkiáltást. A további szerencsések rálelnek gyerekkoruk kedvenc mesekönyvére és onnan indíthatnak. Akárhogy is, olvassuk el a mesét, amit szerettünk. A gyerekünk mellé kucorodva, mondjuk el saját szavainkkal a történetet. Engedjük szabadon fantáziánkat és szőjük bele a gyerkőc által is ismert személyeket, helyszíneket a mesébe. Ez nagy örömet fog okozni a gyerekeknek.

 

Mese az óvodában, iskolában

Teremtsünk alkalmat mondott mese hallgatásra és miközben mondjuk a mesénket, figyeljünk a gyerekek reakcióira.

Kezdjük egyszerű történettel. Ha úgy érezzük, van, akinek a figyelmét nem köti le a mesénk, adjunk neki szerepet.

Pl. legyen ő a strázsamester Mátyás király udvarában és állítsuk magunk mellé, peckesen, mintha egy lándzsát fogna a kezében.

 

 

Élményt, az élményre építve

A mese szövegéhez keressünk tematikus dalokat, mondókákat, kiszámolót. Ezek a mese élményszerűségét mélyítik a gyerekekben. Az élményt egy rajz ismét felidézi, és a figyelmesen megnézzük, a gyerekek a rajz hangsúlyaival el is árulják számunkra nekik melyik momentum volt az, ami megragadta a figyelmüket.

Egy következő alkalommal már ezt figyelembe véve, az adott részletet jobban körbe írva mondhatjuk a történetet.
Ne riadjunk vissza a túlzásoktól sem.

A gyerkőc rajzán a sárkány óriási?

A mesénkben legyen hatalmasabb.

Avagy a királylány szeme aránytalanul nagynak tűnik. Legyen ő a legragyogóbb szemű királykisasszony, akinek a tekintetét csak az igaz szívű legények állhatták.
Ezekkel a fogásokkal igazán személyessé válik az élmény, és ez a cél.

A népmese közössége

Ez nem egy közhelyes, építs közösséget szlogen. Szeretnénk felhívni a legtöbb szülő vagy gyereket nevelő felnőtt figyelmét arra, hogy a mese egy mélységes-mély kút, ahonnan megnyugvást, bátorságot, inspirációt meríthet a gyermek, de első sorban számára sosem tapasztalat helyzetek lehetséges kimeneteleit élheti meg kockázat nélkül. Azonosulhat a jóval, a rosszal, de a mese kerete bizonyosságot ad, szabályai a legkisebbek számára is világosak. A jó mindig elnyeri méltó jutalmát.
Több száz, több ezer éves népmeséink vannak, amelyek mind a mai napig vonzó történetek. Bízzunk ebben a tudásban és tegyünk próbát, ha eddig még nem meséltünk volna népmesét a gyerekeinknek.

 

Mesefilmek vs. népmesék

Hosszú lenne felsorolni azt a sok indokot, hogy mért válasszuk a népmesét. Elsősorban, mert a mondott mese személyes élmény, a mesefilm konzerv. Mégsem ez a legelgondolkodtatóbb különbség meglátásunk szerint.
A mesefilmek szórakoztatni vágyják a nézőiket. A népmese pedig szórakoztató módon tanít, fejleszt és egy kis odafigyeléssel motivációs eszközzé válhat a felnőtt belátó tervezése mellett.
A só című mese interaktív változata már elérhető oldalunkon.

A témában írt cikkeink további fontos szempontokra hívják fel a szülők, nevelők figyelmét.
A só, mint a szeretet fokmérője

Mesemondás 3 lépésben
 

Szeretettel ajánljuk a mesét mindenkinek!

Kormos Rebeka
Pompás Napok, mesemondója
Pompás facebook közösség

Pompás weboldal

Címkék: interaktív mesélés kreatív mese gyerek család időtöltés szabadidő gyerekfejlesztés
Tetszett? Itt kifejezheted
Ne csak a Facebookon ->
Még ez is érdekes: