18

Figyelem! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretné, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használjon szűrőprogramot!

Még nem vagyok 18 éves
Hirdetés

Őszre hangolódva – Testi-lelki útmutató

Megosztás
Életmód

Esős, hűvös, szürke, ködös, hamar sötétedős… ezzel szemben színes, aranyba-sárgába borulós, faleveles, az utolsó kellemesen meleg napsugaraknak örülős, meleg teázós-kakaózós, sütőtökös recepteket kipróbálós, kötött pulcsis napok a vénasszonyok nyara idején. Te hogyan töltöd ezeket a napokat? Így is lehet!


Minden évszaknak megvan a maga szépsége, mindenki számára más hasznokat rejthet magában az őszi időszak egy-egy sajátságos tulajdonsága. 


Ez az évszak a következő kihívással állít szembe minket
A dolgos napok sötétségben kezdődnek, mielőtt pedig hazaérnénk és következhetne a jól megérdemelt "énidő", ismét sötétbe borul környezetünk, ami sokunkat melankolikus hangulatba taszítva könnyen gátat szabhat a produktív vagy értelmes időtöltésnek. 


Hajlamosabbak leszünk inkább meleg otthonunkban eltölteni szabadidőnk nagy részét, azonban figyeljünk arra, hogy ha már az időjárás vagy kedvünk miatt nem mozdulunk ki, próbáljuk meg így is hasznosan eltölteni a nap végét. Ha a borús időjárás borús hangulatot von maga után, ne hagyjuk, hogy ez az érzés határozza meg mindennapjainkat, inkább keressük meg minden napban, mi az, ami pozitív számunkra. Az ősz beköszöntével – a vakáció, a szabadságok és a pihenés időszakának végeztével – ahogy az év végi hajrá felé közeledünk, újabb testi-lelki feltöltődésre lehet szükségünk. A stressz testünkre, lelkünkre egyaránt negatív hatással van. Mivel a pszichés és testi folyamatok szoros kapcsolatban állnak egymással, az egyik erősítése hozzájárulhat a másik egészségéhez, azonban fontos, hogy mindkettőre kellő figyelmet fordítsunk. 

A test egészségéért

Az iskolában, munkahelyen, illetve rossz idő esetén otthon is problémát jelenthet a sok ülés. Napjainkban egyre több mindenkire jellemző az ülő/városi életmód, mely fiatalok és felnőttek esetében is negatív hatásokkal járhat. Ez a fajta életvitel amellett, hogy pozitív energiamérleget eredményez (túlzott táplálékbevitel, csökkent fizikai aktivitás), emésztésünket is nagyban érinti (lassabb bélműködés), ezáltal kihat egészségi állapotunkra is. Ősszel különösen fontos odafigyelni tehát a rendszeres testmozgásra, használjuk ki az utolsó napsugaras hétvégéket kirándulással. A tél közeledtével pedig immunrendszerünk erősítése is előtérbe kell, hogy kerüljön. 

Íme néhány táplálkozási tipp, melyeket betartva felturbózhatjuk szervezetünket:

1. Télire ne a kalóriákat, hanem a vitaminokat raktározzuk! Kapszulák helyett fogyasszuk a következő természetes vitaminforrásokból elegendő mennyiséget: savanyúság, szőlő, paradicsom, káposzta, zöldpaprika, paraj (C-vitamin), tej, tojás, hús, máj, gabonamagvak (B-vitamin), máj, tojássárgája, sárgarépa, tök, spenót (A-vitamin), halmáj-olajok, az élesztő, búzacsíra (D-vitamin), olajok, csírázó magvak, szója, petrezselyem, zeller (E-vitamin). A szezonális finomságok (szőlő, szilva, dió, tökfélék) a vitaminbevitel mellett, különböző jótékony hatást biztosítanak még: az emésztés javulása, vér- és béltisztítás, ér- és immunrendszer védelme, csontok erősödése, energiát szolgáltatnak fizikai és szellemi munka esetében.

2. Teázzunk! Nem csak megelőzésre, immunrendszerünk erősítésére, hanem megfázás, légúti fertőzések gyógymódjaként is alkalmazható számos teaféle. Kóstoljuk végig az ősszel a fekete-, a borsmenta-, a gyömbér-, levendula-, csipkebogyó-, bodzavirág- és pemetefűteát, és ízesítsük cukor helyett mézzel!


3. Hasznos lehet, ha ételeinket a következő fűszerekkel bolondítjuk: gyömbér, kurkuma, fekete bors, fahéj, édeskömény, római kömény, koriander – ezek a fűszerek az immunrendszer erősítése mellett segítik az emésztést. Kerüljük a hideg ételek és italok fogyasztását, hiszen ezek gyengíthetik emésztésünket.

4. Váljon az egészséges táplálkozás szokássá! Ne engedjünk a gyorséttermek csábításának, szánjunk időt arra, hogy helyesen étkezzünk, és ha kitartóan végezzük ezt, hamar természetessé válhat.

Lelki egyensúly
Ősszel sokakra jellemző lehet a fáradékonyság, a rossz hangulat és a türelmetlenség, melyek mind lehetnek a stressz és idegesség tünetei, velejárói. Fontos, hogy környezetünk felé megértéssel forduljunk, ha másokon tapasztaljuk ezeket a jeleket, hiszen a nem megfelelő reakciók konfliktushoz vezetnek. De mit tegyünk, ha magunkat találjuk stresszhelyzetben? Válaszoljuk meg magunknak a következő kérdéseket! 


1. Fontos ez a dolog számomra?
2. Indokoltak-e az érzéseim és a gondolataim, szem előtt tartva az objektív tényeket?
3. Lehet-e pozitívan befolyásolni a helyzetet? Megváltoztatható-e a helyzet pozitív irányba?
4. Érdemes-e tennem valamit?

Ha minden kérdésre igennel válaszoltunk, itt az ideje cselekedni, valamiféle megoldást keresni a problémára. Az első nem válaszunknál azonban álljunk meg, próbáljuk meg túltenni magunkat a negatív érzéseken és keressünk valamilyen feszültség-levezető tevékenységet, amiben képesek vagyunk megnyugodni.

Találjunk tehát időt a test-lélek mérleg mindkét oldalának fejlesztésére, hozzuk egyensúlyba magunkat! Ha úgy érzi, munkahelyi környezetében (kollégáinak, főnökének, beosztottainak) szükséges és hasznos lenne a testi-lelki egészség fejlesztése-helyrebillentése, keresse a megoldásokért a Personal Best csapatát!

Personal Best


Megosztás


  • Rendszeresen megmutatnád írásaidat ebben a témában nagyközönség előtt? Küldj nekünk egy mintát és elérhetőséget. Kapcsolat

  • Online hirdetnél, de nem tudod hol és hogyan? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és küld el weboldaladat! Médiaajánlat

Te leszel az első! Ezt még senki nem olvasta!

Iratkozz fel, hogy ezek a cikkek eljussanak hozzád!

Meglepetéssel készülünk neked ünnepek alkalmával!
További információk


Hirdetés


Népszerű cikkek