18+
Figyelem! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretné, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használjon szűrőprogramot!

Még nem vagyok 18 éves
Hirdetés

Énhármasságom; élet-keret és -tartalom – A SZERETET

Megosztás
Női lélek

Szeretet alatt értsük most az embernek a dolgokhoz (tárgyakhoz és személyekhez) való elsődleges viszonyulását. Te hogyan fogalmaznád meg a szeretetet?

Hirdetés


Azt hiszem nemigen kell indokolni, miért szerepel első helyen a szeretet. Kosztolányi Dezső mondta, hogy „szeretem az uborkasalátát, azt nem tudom, hogy ő szeret-e engem”.

A felszínen mozogva ez csupán egy jópofa mondás, »bon mot”.

Célszerű azonban tovább gondolni a dolgot, hogy meglássuk a háttérben a komoly tartalmat: az egyirányúságot.


3 féle szeretet szó és fogalom

Az ősi görög kultúrában háromféle szeretet fogalom és szó szerepelt.

Az erósz a legősibb típusra, a férfi-nő közötti, viszonzásra váró, vágyakozó szeretet-szerelemre vonatkozik.

A második a filia a viszonzott felebaráti szeretet. 

A legmagasabb rendűnek tekinthető szeretet az agapé önzetlen, önfeláldozó, egy irányú, azaz nem vár el semmiféle viszonzást.
A keresztény hitéletben ez a legmagasztosabb érzés, amit Isten érez az emberiség iránt.

Ez a gondolat jószerével az össze vallásban megjelenik.

A buddhizmusban Brahma a legmagasabb, legfőbb lény maga a tiszta szeretet.
A Buddha tanításában szintén háromféle, de inkább azt lehetne mondani, szertet-minőségű fogalom szerepel.


Mindhárom szeretet indíttatású és nagyjából a jósorsban való örömteli együttérzést (mudita), a nehézségben való támogató, résztvevő együttérzést (karuna), ill. az önzetlenül kiáradó, szerető kedvességet (metta) jelenti. (Létezik is egy ilyen meditáció a metta bhavana, amit talán szeretet, jókívánság kisugárzásként lehetne leírni.)


A szeretet elsődleges, sőt jószerével létkérdés a fogantatástól számítva, illetőleg a születéstől kezdve az embernek az egész életét, sorsát alapvetően meghatározó szükséglet.

Az anya szeretete szinte nem is lehet más mint igazi, egyirányú szeretet, ha tetszik agapé. Könyvtárakat megtöltő irodalma van a gyerekkori szeretethiány, szomorútól rettenetesig terjedő következményeinek.

Történet a szeretetről

És akkor álljon itt a szeretetről egy, talán meghökkentő történet Pasenadi királyáról, akit megragadott a Buddha tanítása és először ő, majd az egész család elkötelezett Vipassana meditáló lett. Az egyik alkalommal, amikor napi egyórás meditálásuk után beszélgetni kezdtek, a király megkérdezte feleségét - Mandika, te kit szeretsz a legjobban a világon?
Ez csudás - mondta a feleség - pontosan ez jutott eszembe és rájöttem, magamat szeretem a legjobban, csak magamat szeretem.

Én is ezen gondolkodtam és vizsgálgattam magamat válaszolt a király - és rájöttem, hogy én is csak magamat szeretem, senki mást.


Ha nem lettek volna Vipassana meditálók a király nyilván lecsapatta volna felesége fejét, milyen dolog az, hogy egy királynő nem őt, a királyt szereti legjobban, hanem saját magát!

A beszélgetésükről szóló beszámolót a Budddha jóváhagyó megerősítéssel fogadta.

Lehet, hogy a türelmesebb olvasó most visszatér az előző bekezdés elejére, hátha másodjára megérti, hogy is van ez.

Mert az addig rendben van, hogy szeretned kell magadat.

Sok helyen olvashatod, hogy hogyan szerethetsz mást, ha magadat nem szereted?

De legjobban és legfőképpen csak magadat?

Ez tiszta önzés, nem?



Éppen ez az, amire a királyi pár ráébredt.

Tudniillik Vipassana meditálóként azt már tudták, hogy életünk résztvevőiről kialakítunk egy képet és ehhez a képhez nagyon ragaszkodunk.

Ehhez a képhez pedig vágyak, elvárások tartoznak és arra várunk, hogy ezeket ők beteljesítsék és ezért szeretjük őket, hogy valamit kapjunk viszonzásképpen.

Addig, amíg viszonzásra várunk, valójában nem a személyt szeretjük, hanem a viszonzást, amit tőle kapunk. tehát végső soron magunkat.

Ez az amit felismertek, rádöbbentek a tovább lépés érdekében elöttük álló feladatra, hogy a magát a személyt kéne szeretniük viszonzás elvárása nélkül, ami végül is a kiáramló szerető érzés, a metta, ha tetszik agapé.

A történetben erről van szó.
Erről a szeretetről, amit az anya érez magzatával, csecsemőjével, kisgyermekével kapcsolatban.

Ezt érezhetik az idősebbek életük alkonyán, amikor már tudják, hogy a legszebb örökség, amit utódaiknak hátra hagyhatnak, az a nekik adott, az irántuk érzett, feltétel nélküli szeretet.

Életük végén így adják meg azt, amit a kezdetén kaptak.


Száday Rezső
Life coach


Megosztás

Hirdetés


  • Rendszeresen megmutatnád írásaidat ebben a témában nagyközönség előtt? Küldj nekünk egy mintát és elérhetőséget. Kapcsolat

  • Online hirdetnél, de nem tudod hol és hogyan? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és küld el weboldaladat! Médiaajánlat

Te leszel az első! Ezt még senki nem olvasta!

Iratkozz fel, hogy ezek a cikkek eljussanak hozzád!

Meglepetéssel készülünk neked ünnepek alkalmával!
További információk


Hirdetés


Népszerű cikkek