18

Figyelem! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretné, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használjon szűrőprogramot!

Még nem vagyok 18 éves
Hirdetés

Hormonok, melyek felelősek lehetnek testsúlyodért – Erre figyelj!

Megosztás
Életmód

Minden diétát kipróbáltunk, de a kilók csak nem mentek le. Nem kell aggódni, mert van még lehetőség, de valószínűleg nem a diéta lesz a megoldás. Rengeteg hormon van, ami testsúlyunkat befolyásolhatja. Melyik, miért, hogyan!


Amennyiben a hormon háztartásunk nincsen egyensúlyban, úgy testsúlyunk megnőhet, vagy éppenséggel csökkenhet. Mondhatnánk, ha csökken tőle testsúlyunk az jó, de nem egészséges.

És ez fordítva is igaz.

Megmutatjuk, melyek azok a hormonok, melyek befolyásolják étvágyunkat, ezzel együtt hatást gyakorolnak testsúlyunkra.
Ezeket a hormonokat megismerve sikeresen fogyhatunk majd.

1) Inzulin
Ez talán a leghíresebb hormon, ami szabályozza vércukor szintünket. A hasnyálmirigy béta sejtjei termelik és támogatják a hasnyálmirigy sejtjeit, melyek elnyelik a cukrot az energiatermeléshez.

Az inzulintermelés szabályozásához egyszerűen csak csökkenteni kell a cukorfogyasztást. A reggel bevitt cukor gyorsan ad energiát a szervezetnek, de az inzulinszint növekedése viszont éhségérzetet hoz magával később.

2) Lepitin
A lepitin hormont a szervezet magzati sejtjei termelik. A hypotalamusz, vagyis az agynak az éhségérzetért felelős részével kommunikálnak. Amikor a szervezet ellenáll vagy nem termel lepitin hormont, automatikusan nagyobb lesz éhségérzetünk. Ez átfordulhat a féktelen éhségérzetbe, és a legrosszabb esetben elhízáshoz vezet. Az elégtelen lepitin termelés oka lehet a tartósan magas inzulinszint és gyulladt hypotalamusz is.

3) Ghrelin

Más nevén „éhséghormon”. A ghrelin hormon szintén összefüggésben van a hypotalamussza, és jeleket továbbít felé. Így érzékeljük az éhséget. Amikor a ghrelin hormon szintje lecsökken, akkor elveszítjük étvágyunkat. Annak érdekében, hogy a ghrelin hormontermelés normális legye, minden étkezéskor szükséges a fehérje és rost bevitele.

4) Kortizol
A kortizolt a mellékvesék termelik, és ezt nevezzük „stressz hormonnak”. A kortizol szint megnövekedése okolható például a stressz rohamokért. Igyekezzünk többször kevesebbet enni, így tarthatjuk alacsonyan a kortizol szintet szervezetünkben. Ez egyébként a magyarázat arra, ha valaki nagyon éhes, akkor ideges.

5) Ösztrogén
Az ösztrogén maga a női nemi hormon. Rossz hír, miszerint mind a magas, mind az alacsony ösztrogén szint elhízáshoz vezethet.
Sokat segít a rostban gazdag étrend az ösztrogén szint egyensúlyban tartásában.

6) Neuropeptidek (Y)
Ezt a hormont agyunk termeli az étvágy szabályozására. A böjt és diéta során ennek a hormonnak a szintje nagyon megnő. Annak érdekében, hogy ez az egyensúly ne boruljon fel szükséges a sok fehérje bevitele, és ezzel párhuzamosan a lassú evés, alapos rágás.

7) Glukagon – Like Peptide-1 (GLP-’)
Amikor a tápanyagok bekerülnek a bélrendszerbe felszabadulnak a glukagon peptid-1 hormonok az epéből. Ezek segítenek fenntartani a normális vércukorszintet és felelősek a jóllakottság érzetéért is. Amennyiben túl alacsony a GLP-1 szintje, gyakran leszünk éhesek. Ebben az esetben is szintén a magas fehérje tartalmú ételek segíthetnek, mint például a joghurt. Tudományosan bizonyított, hogy a tejtermékek segítik a GLP-1 termelést.

8) Kolecisztokinin (CCK)
Az epehólyag szintén fontos szervünk hormontermelés szempontjából is. A kolecisztokinin szintén az epehólyagban termelődik és felelős a jóllakottság érzéséért.
Azok, akiknek szervezete nem termel elég CCK hormont szintén a magas fehérje tartalmú és növényi zsírokban gazdag étrend ajánlott.

9) YY peptidek (PYY)
Az epevezetékre csak kevesen gondolnak, ha étvágy szabályozásról van szó. Pedig ez is fontos szerepet játszik ebben a folyamatban is. A PYY hormon az epevezetéken keresztül a bélben és vastagbélben található sejtekből szabadul fel. Az alacsony szénhidrát tartalmú ételek sok fehérjével kiegészítve segítenek ennek a hormonnak a kiegyensúlyozott termelésében, vagy az elmozdult szint visszaállításában.



Melyik hormon vonatkozik rám?

A cikk egy átfogó és általános leírást ad azokról a hormonokról, melyek felelősek a túlsúlyért, drasztikus súlycsökkenésért. Amikor valaki azt tapasztalja, hogy semmilyen diéta nem hatásos, akkor érdemes ebben az irányban elindulni és kivizsgáltatni magunkat. 

Az egészséges táplálkozás nem mindenki számára jelenti ugyan azt. 

Ezért érdemes táplálkozási szakértő véleményét is kikérni, milyen étrend lenne számunkra, személyre szabva eredményes és ajánlott. De mindenekelőtt érdemes egy komplex hormon szint vizsgálatot kérnünk háziorvosunktól.


Megosztás


  • Rendszeresen megmutatnád írásaidat ebben a témában nagyközönség előtt? Küldj nekünk egy mintát és elérhetőséget. Kapcsolat

  • Online hirdetnél, de nem tudod hol és hogyan? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és küld el weboldaladat! Médiaajánlat

Te leszel az első! Ezt még senki nem olvasta!

Iratkozz fel, hogy ezek a cikkek eljussanak hozzád!

Meglepetéssel készülünk neked ünnepek alkalmával!
További információk


Hirdetés


Népszerű cikkek