18

Figyelem! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretné, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használjon szűrőprogramot!

Még nem vagyok 18 éves
Hirdetés

Mégsem káros az UV-B sugárzás?

Megosztás
Egészség

Káros az UV sugárzás vagy sem? Az év sötét hónapjaiban hiányzik szervezetünknek a D vitamin, amit a napsütéses évszakokban a levegő és a napfény biztosít szervezetünknek. Segíthetnek a D-vitamin készítmények? Hogyan hat szervezetünkre a D vitamin? Mit kell tennünk? Mi szól a D vitamin mellett? Milyen más lehetőségeink vannak? Különösen a napsütés nélküli hónapokban. Mennyi D vitaminra van szüksége szervezetünknek?


Káros az UV sugárzás vagy sem?
Az év sötét hónapjaiban hiányzik szervezetünknek a D vitamin, amit a napsütéses évszakokban a levegő és a napfény biztosít szervezetünknek. Segíthetnek a D-vitamin készítmények? Hogyan hat szervezetünkre a D vitamin? Mit kell tennünk?

Mi szól a D vitamin mellett? Milyen más lehetőségeink vannak? Különösen a napsütés nélküli hónapokban.
Mennyi D vitaminra van szüksége szervezetünknek?

Amennyiben szervezetünk semennyit sem állítana elő belőle, úgy 20 mikrogramm ajánlott naponta.
Mivel a napsütés mentes hónapokban, októbertől márciusig a napfénybesugárzás nálunk nem elég erős, ezért a javasolt 20 mikrogramm D vitamin bevitelnek csak körülbelül 80%-a teljesül.

Télen autómatikusan túl kevés D vitamin-hoz jut szervezetünk?

Átalánosságban kijelenthető, hogy télen alacsonyabb szervezetünk D vitamin szintje, mint nyáron. 18 és 79 év kor között a nők 60%-nál ez a hiány megállapítható. Mindenekelőtt veszélyeztetettek a sötét bőrrel rendelkezők, a csecsemők és idős korban lévők, és azok akik viszonylag keveset tartózkodnak szabadban. Továbbá veszélyeztetettek a túlsúlyos, étkezési zavarokban szenvedők, mint például glutén intolerancia, és azok a betegek, akik tartósan Kortizon készítményekre szorulnak.

Megvizsgáltathatom D-vitamin szintemet orvossal?

D-vitamin tesztet, ha nincsen konkrét panaszunk általános orvos nem fog elvégezni rajtunk. D-vitamin hiányunk egyik fő következménye a csontritkulás, csonttörés. Sajnos, mire észrevesszük, és a tünetek jelentkeznek, már bekövetkezett a baj.
Ki akar külön fizetni egy D-vitamin vizsgálatért? Szinte senki. Előfordulhat, hogy ezeket a variációkat nem is kell végigvennünk. Miért? Kutatások kimutatták, akik szervezete életvitelükből adódóan túl kevés D-vitamint termel, még ők is tehetnek teszt nélkül is állapotuk és esélyeik javítása érdekében. Valamivel többet kell napon tartózkodniuk, picit változtatniuk kell étrendjükön, és amennyiben szükséges, mesterségesen előállított D-vitaminhoz juttatni szervezetüket. Arról nem is beszélve, hogy a laboratóriumi D-vitamin szint vérből történő kimutatása pontatlan, hibaértéke megközelítheti akár a 30%-ot. 

Hogyan hat a csodavitamin?   

Különösen a kalcium és ásványi anyag egyensúly kialakításban játszik fő szerepet.

Kisgyerekek növekedésénél a D-vitamin hiánya csontfejlődési problémákat okoz, különösen a lábakra van kihatással. Felnőtteknél mészhiányos csontokat okoz, aminek egyenes következménye, hogy az izmok is elgyengülnek. Ily módon állandóan elesünk, törjük, zúzzuk végtagjainkat. A napsütés ennél is több dologtól tud bennünket megóvni, nem csak csontjaink törhetetlenségét biztosítja.

Immunrendszerünknek is feltétlenül szüksége van rá. A D-vitamin aktiválja receptorainkat, melyek megtalálják a pusztító sejteket testünk egészében, összes szervünkben, sejtünkben, agyunkban, beleinkben.  

A D-vitamin is véd a rák és más súlyos betegségek ellen? Akinek szervezetében megfelelő mennyiségű D-vitamin található, kevesebb eséllyel szenved szív és érrendszeri, anyagcsere betegségekben. Kisebb az esélye bizonyos rák fajták, daganatok kialakulásnak, mint például a vastagbélrák, emlőrák, bőrrák. Túlélési esélyeinket is növeli.  Szintén csökkenti más betegségek kialakulási kockázatait, melyek nem mások, mint a Szklerózis  Multipex, a Parkinson-kór valamint a gyengeelméjűség.

Vannak orvosok, akik megerősítik ezt a teóriát, és vannak, akik nem, mert úgy gondolják, ezek a betegségek, függetlenül a D-vitamin hiányától kialakulhatnak. Semmilyen pontos kimutatás nem létezik máig, ami alátámasztaná, hogy a D-vitamin csökkenti a rák kialakulásának esélyét, vagy éppen a szív és érrendszeri betegségekre lenne pozitív hatással. Mégis szükségünk van rá!

A napsütés nem csak D-vitamint termelhet szervezetünknek, hanem bőrrákot is.

Mit tegyek most? Minden tizedik évben felröppen a fehérbőrűek bőrrákra való hajlamával kapcsolatban egy hír. Ma már köztudott, hogy az 1970-es évek óta folyamatosan nő a bőrrákosok száma. Ennek hatására a bőrgyógyászoktól mást sem lehetett hallani, mit „Ne menjünk tűző napra!”. Valószínűleg megtalálják az orvosok és napozni vágyók a középutat, miszerint kellő faktorral rendelkező napvédő krémmel mégiscsak ki lehet menni a napra, mert egyszerűen szükségünk van sugaraira és az általa szervezetünkben termelődő D-vitaminra. 

Két véglet találkozása ez. Természetesen a gyerekeket és fiatalokat továbbra is védeni kell a tűző napsugárzástól, mert ebben a korban különösen káros hatást fejt ki náluk. Másrészt nincs is olyan nagy szükségük még a nap segítségére, mert D-vitamin termelő sejtjeik még nagyon aktívak. Körülbelül 20 éves kortól azonban szervezetünk elkezd egyre kevesebb D-vitamint termelni és igenis, szükségünk van a napozásra, egy magasabb UV dózisra. Egyre több szakértő azt ajánlja, hogy menjünk napra nyugodtan kisebb fényvédő faktorú krémmel, mert szervezetünk nem lesz képes felkészülni a télre, mivel nem jut elég napsütéshez. 

Tudtuk-e? A téli napsugárzás tized olyan erős, mint a nyári. Szinte minden arcápolási és testápolási termékben található manapság UV fényvédő faktor, nem is kis hatékonysággal, minőségi termékekben akár 15” faktor is. Mindentől függetlenül, most sem javasolt tűző napon rák vörösre égetni bőrünket.  

Viszonylag kevés alkalommal járok szoláriumba. A szolárium is tud gondoskodni napi D-vitamin szükségletünkről? A szolárium nem ér fel az eredeti napsütéssel. UV sugárzása különbözik a nap által kibocsátott UV sugarakétól. Ennek is megvannak az előnyei. Kisebb eséllyel égünk le a szoláriumban, mint napon. Ráadásul a szoláriumban nem is tölthetünk el egyszerre túl sok időt, és csövei csak nagyon kis mennyiségben sugároznak UV-B sugarakat, vagy egyáltalán nem. Ugyanakkor ez a sugárzás is képes ösztönzőleg hatni D-vitami termelésünkre. A szolárium ennek ellenére mégsem pótolja D-vitamin hiányunkat.  Vigyázzunk, mert az UV-B sugárzást kibocsátó készülékek ( egyes gyógyászati lámpák) B-spektrumban sugároznak, és könnyen megégethetik bőrünket. A B spektrumú sugárzás nem hasonlítható össze azzal, mint amikor leforrázzuk magunkat, vagy egy melegebb tárgy mellé állunk. Éppen ezért veszélyes, mert hatását csak 1-2 óra múlva fogjuk magunkon tapasztalni, viszont akkor már késő.

Most mit tegyek? Menjek vagy sem napra?

Természetesen, minden lehetőséget ragadjunk meg még a téli időszakban is, hogy valóságos napsugárzás érje bőrünket.  Egyszerű a szabály: Ahol és amikor csak lehetőségünk van rá, engedjük testünket napfényben fürdőzni. Minden négyzetcentiméter számít.  

Én egészségesen táplálkozom. Elég D-vitamin van szervezetemben?  Megszokott táplálkozásunk mellett, szervezetünk 10-20 százalékát kapja csak meg a szükséges D-vitamin beviteli adagjából. Eleget tehetünk D-vitamin beviteli adagunk igényének, amennyiben hetente legalább egyszer eszünk halat. Mindegy milyen formában. Sütve, főzve, grillezve. Kevésbé teljesíthető mennyiség a gombára vetített érték, melyből naponta 150-250 grammot kellene fogyasztanunk D-vitamin szükségletünk fedezése érdekében. Ki tud ennyi gombát megenni? Pláne naponta.

Amennyiben sem a halat, sem pedig a gombát, marhahúst, tejterméket, tojást nem szeretjük, abban az esetben kapszulák formájában pótolhatjuk szükségletünket.

Együnk inkább D-vitamin kapszulát?

Amennyiben életvitelünket, táplálkozási szokásainkat nem tudjuk megváltoztatni, mert vagy nem tudjuk, vagy nem akarjuk, és betegségben szenvedünk, úgy nincsen más mód, mint a kapszula.  Ne felejtsük el! A D-vitamin egy gyógyszer, melyet csak és kizárólag orvosi rendelvényre kaphatunk, tehát adagolása szigorú szabályokhoz kötött.
Figyelem! Kombinált készítményeknél, mint például a D-vitamin plusz Kalcium, esetenként túl sok mennyiségben tartalmazhatja számunkra az egyik vagy másik összetevőt. Így nem biztos, hogy egyéni igényeinknek éppen megfelelő az adott készítmény. Szintén fontos! Naponta több mint 1500 mg bevitele ezekből a készítményekből súlyos egészségügyi kockázatokat jelenthet szívünkre, érrendszerünkre, vesénkre.

Túladagolható a D-vitamin?

Bőrünk elővigyázatos: Amennyiben túl sok D-vitamint termelünk, úgy azt megtöri, még mielőtt vérünkbe kerülhetne. Bőr pigmentek is egyfajta védekezés képen alakulnak ki testünkön. Ezek nem mások, mint Melanin blokkok. Tehát napsütéstől nem adagolhatjuk túl szervezetünkben a D-vitamint.
Amennyiben viszont szájon át vesszük be, úgy túladagolhatjuk, melynek következményeként gyógyszermérgezést kapunk fejfájással, hányingerrel kísérve. Krónikus túladagolás Kalcium lerakódáshoz, meszesedéshez vezethet artériáinkban. A válasz tehát, igen.


Megosztás


  • Rendszeresen megmutatnád írásaidat ebben a témában nagyközönség előtt? Küldj nekünk egy mintát és elérhetőséget. Kapcsolat

  • Online hirdetnél, de nem tudod hol és hogyan? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és küld el weboldaladat! Médiaajánlat

Te leszel az első! Ezt még senki nem olvasta!

Iratkozz fel, hogy ezek a cikkek eljussanak hozzád!

Meglepetéssel készülünk neked ünnepek alkalmával!
További információk


Hirdetés


Népszerű cikkek