18

Figyelem! Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek. Ha szeretné, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használjon szűrőprogramot!

Még nem vagyok 18 éves
Hirdetés

Igyunk eleget! – De mit? - A gyerekek különösen keveset isznak

Megosztás
Kicsi lélek

A víz az egyik legfontosabb tápanyagokat tartalmazó folyadék, amit bevihetünk szervezetünkbe, hiszen testünk 50-80%-a víz. Igyunk, de minőségi italokat. Nem is gondolnánk, milyen kalóriamennyiséget vihetünk be szervezetünkbe különböző összetételű folyadékokkal. Tehát, nem mindegy, mit iszunk, mert nem mindegyik ital egészséges. Most megmutatjuk, milyen mennyiségű folyadékra van szüksége a fenőtt és gyerek szervezetnek Te iszol eleget?


A víz az egyik legfontosabb tápanyagokat tartalmazó folyadék, amit bevihetünk szervezetünkbe, hiszen testünk 50-80%-a víz.

Igyunk, de minőségi italokat.

Nem is gondolnánk, milyen kalóriamennyiséget vihetünk be szervezetünkbe különböző összetételű folyadékokkal. Tehát, nem mindegy, mit iszunk, mert nem mindegyik ital egészséges.

Most megmutatjuk, milyen mennyiségű folyadékra van szüksége a fenőtt és gyerek szervezetnek

Te iszol eleget?

Milyen és mennyi folyadék javasolt felnőtteknek és gyerekeknek?

Felnőtteknek naponta 30-50 ml / kg (testsúly) mennyiségű folyadékra van szükségük. Jól megválasztott, változatos étrenddel, ami tartalmaz gyümölcsöt és zöldségeket is, körülbelül fele ennyi folyadékra van szüksége. Fele-fele arányban kellene helyesen bevinni a felnőtteknek szervezetükbe a folyadékot.

A folyadékkövetelmény gyerekek estében viszonylag magasabb, mert a testüknek több vízre van szükségük fejlődés során. Minél fiatalabb a gyermek, annál nagyobb mennyiségű vizet tartalmaz szervezete, amit pótolni kell.

Megmutatjuk, gyerekek esetében milyen mennyiségű folyadékra van szükségük naponta kortól függően.
Ajánlott folyadékbevitel gyerekeknek kortól függően

Kor

Ajánlott bevitel / ml / nap 

1

600

2-3

700

4-6

800

7-9

900

10-12

1000

13-14

1200-1300

15-18

1400-1500

A sport különösen meleg napokon jóval nagyobb mennyiségű folyadékbevitelt indokol, amit a szervezet fel is használ.

Amikor a gyerek úgy érzi, hogy szomjas, az annak a jele, hogy szervezetében a vízmennyiség a normális szint alá csökkent. Nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitel gyerekeknél koncentrációzavart, fejfájást és szédülést okozhat. Ezért gyerekek esetében mindig biztosítani kell kis mennyiségű italt. A folyadékbevitel szabályozza vérnyomásukat is.

Milyen italok ajánlottak gyerekeknek?

Elméletileg természetes, növényi alapanyagokat és rostokat tartalmazó italok ajánlottak, de ezek közül sem mindegyik. Fordítsunk különös figyelmet az üveg hátulján szereplő összetevőkre, mert esetenként magas lehet a kalóriatartalom, ami nem oltja a szomjat.

Különböző csoportba sorolhatóak ezek az italok ajánlás szempontjából.

Víz és teák

A mindennapi ivóvíz a legalkalmasabb. Amennyiben a gyerek kezdetekkor ezt kapja inni, megszokja és elfogadja a vizet, mint szomjoltót. Lehetőleg a víz legyen szénsavmentes. A szénsavas vizet csak nehezen tudják meginni.

Az ásványvizek rengeteg hasznos tápanyagot tartalmaznak, mint például a magnézium. De nem feltétlenül szükséges ásványvízzel itatnunk gyermekünket, mert a bennük található extra alapanyagok változatos étrend mellett normál mennyiségben bekerülnek szervezetükbe.

Ne ódzkodjunk a csapvíztől, mert a vízművek gondoskodik a tiszta ivóvíz jó minőségéről. Természetesen minden területen más íze van az ivóvíznek, és ha nem kívánjuk, akkor ne fogyasszuk.

Amennyiben otthonunkban nagyon régiek a vízvezeték csövei, úgy inkább ne fogyasszunk csapvizet szomjoltásra. Számos szupermarketben kapható olcsó, mégis jó minőségű ásványvíz.

Becsapósak lehetnek a jeges teák, mert adalékanyagokat, ezen kívül cukrot tartalmazhatnak. Mindig olvassuk el a csomagoláson szereplő összetevők listáját. Ezek a teák nem alkalmasak szomjoltásra, amennyiben hozzáadott cukrot is tartalmaznak.

Színezett és ízesített ásványvizek

Ezek esetében különösen figyeljünk oda a feltüntetett kalóriamennyiségekre, mert sok cukrot tartalmazhatnak. Sokkal inkább ajánlott azok számára, akik szeretik az ízesített ásványvizeket, egy félbevágott citromot vagy narancsot a vízbe kicsavarni.

Természetesen találhatunk a polcokon cukrozatlan és kalóriamentes teákat, ásványvizeket, melyek kifejezetten gyerekeknek esetleg diabtikus változatban készültek.

Gyümölcslevek

A gyümölcslé jó választás lehet, hiszen rengeteg rostot és vitamint tartalmaz, amennyiben tartalmaz. Első sorban fruktóz tartalma miatt egészséges, viszont magas lehet ezeknek a gyümölcsleveknek a kalóriatartalma. Tiszta gyümölcslé azonban nem lehet szomjoltó! Érdemes a gyümölcsleveket dupla arányban ásványvízzel vagy csapvízzel hígítani. Különösen sportolás alkalmával lehet jó választás a vízzel higított gyümölcslé, mert szomjat olt, energiát ad szervezetünknek, miközben hidratál és folyadékot pótol.

De vigyázzunk a béta-karotin mennyiségével, amit fel kell tüntetnie a gyártónak termékén. Ezt az úgynevezett provitamin alkotóelemet túladagolhatjuk, és gyakori bevitel mellett túl sok energiát kaphat szerveztünk, ami kihathat vérnyomásunkra, keringési rendszerünkre és így szervezetünk teljes egészére.

Koffein tartalmú italok

Koffein tartalmú italok, mint a fekete vagy zöld tea, kávé, kóla, energiaitalok gyerekek számára tiltottak! Minden mennyiségben és formában! Bár a koffein serkenti a vérkeringést és az anyagcserét, viszont blokkolja a fontos hírvivő rendszereket és megzavarja azokat. Ez azt jelenti, hogy felborul a szervezetben az ébrenléti és pihenő folyamat egyensúlya.

Tej és tej alapú italok

A tej sem alkalmas szomjoltásra! A tej szintén nem alkalmas főbb tápanyagok pótlására, viszont magas az energiatartalma, ezért figyeljünk oda a tej alapú italok és készítmények összetevőire is. Kakaó estében igen magas energia, cukor és kalóriatartalomról beszélhetünk.

Bár az ivóvíz az egyik legfontosabb szükséglete az embernek, mégis a gyerekek sokszor túl keveset isznak. Mindazonáltal a gyerekek gyakran elfelejtenek inni, vagy figyelmen kívül hagyják szomjúságérzetüket és az ivás kedvéért nem hagyják abba a játékot. Ezért fontos, hogy mindig legyen friss víz a közelükben, amit könnyen elérhetnek. Szülőknek tanácsos gyakran figyelmeztetniük gyereküket az ivásra. Ezt a gyerek szépen megszokja.

Hogyan szoktassuk rá gyermekünket a rendszeres ivásra?

Tudatosan rászoktathatjuk gyermekünket az ivásra és ehhez segítségül hívhatunk színes poharakat, vizes palackokat. Kisebb gyerekeknél sokat segíthet, ha például kedvenc mesefigurájuk van az üvegen vagy poháron, amit ivás előtt és közben is nézegethetnek. Így összekötik a jó élményt az vízivással.

Néha belecsempészhetünk jutalomként kevés gyümölcslevet vagy limonádét a poharukba.


Megosztás


  • Rendszeresen megmutatnád írásaidat ebben a témában nagyközönség előtt? Küldj nekünk egy mintát és elérhetőséget. Kapcsolat

  • Online hirdetnél, de nem tudod hol és hogyan? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és küld el weboldaladat! Médiaajánlat

Te leszel az első! Ezt még senki nem olvasta!

Iratkozz fel, hogy ezek a cikkek eljussanak hozzád!

Meglepetéssel készülünk neked ünnepek alkalmával!
További információk


Hirdetés


Népszerű cikkek